Skip to content

چگونه یک تخت خواب خوب انتخاب کنیم؟

بشر به طور متوسط یک سوم از زندگی اش را در تخت خواب به سر می برد. آیا وقت ما اینگونه تلف می شود؟ نه، کاملا برعکس! حتی در زمانی که در خواب رویا می بینیم، بدن ما به سختی به کار و تلاش مشغول است. از این رو دقت در انتخاب تخت‌خواب استاندارد و مناسب در هنگام خرید از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ بنابراین با آگاهی کامل از نیاز خود و ویژگی های متناسب با آن برای خرید اقدام کنید. هرچند تنوع زیاد معمولاً سبب دشواری در انتخاب می‌شود اما همین موضوع می‌تواند به شما در آگاهی بیشتر از نوع تخت‌خواب مناسب‌تان مطابق با کاربرد، اندازه، ارتفاع، جنس، رنگ و … کمک کند.

اجزای تشکیل دهنده سرویس خواب
1. تخت خواب
2. پاتختی
3. آینه
4. کمد
5. میز توالت یا همان میز آرایش
6. پاف
7. صندلی

تخت خواب سبک

یکی از مهمترین نکاتی که باید در خرید این کالا، در نظر داشته باشید طراحی آن برای حمل و نقل آسان است، حتی اگر شما مستاجر نیستید. چون ممکن است روزی بخواهید به صورت دست دوم آن را بفروشید. در این صورت تخت خوابی مناسب است که قطعاتش به راحتی از هم جدا شود و به راحتی بتونید جا به جایش کنید. البته تقریبا همه تخت خواب ها این ویژگی را دارد اما بهتراست از فروشنده بخواهید که کامل برای شما توضیح بدهد که چطوری و کدام قسمت ها از هم جدا میشود.

ارتفاع مناسب برای تخت

ارتفاع تخت نباید آنقدر زیاد باشد که پا به زمین نرسد و نه آنقدر کوتاه که فرد مجبور به خم کردن زانوهایش شود. کف پای فرد زمانی که روی تخت می‌نشیند باید به سطح زمین برسد؛ بنابراین زاویه زانو و ران باید ۹۰ درجه باشد و همین‌طور زاویه لگن و کمر. این فرم بهترین حالت است به این دلیل که ارتفاع تخت متناسب با قد فرد در حالتی استاندارد قرار می‌گیرد.

جنس تختخواب

مسئلۀ مهم دیگری که هنگام خرید یک تخت‌خواب استاندارد مطرح است جنس آن است. امروزه تخت‌خواب‌ ها به‌صورت چوبی، فلزی، ام.دی.اف، ملامینه و ترکیب فلز و ام.دی.اف یا ملامینه در بازار عرضه می‌شوند. تخت‌خوا‌‌‌ب‌های چوبی و ام.دی.اف به دلیل استفاده از روغن جلا ممکن است بوی نامطبوعی نداشته باشند پس قبل از خرید حتماً به این نکته توجه کنید؛ چراکه این بوی نامطلوب می تواند باعث آزار شما شده و حتی سبب ایجاد حساسیت شود. در خرید تخت های فلزی نیز دقت به تیز نبودن لبه‌ها و گوشه‌ها اهمیت زیادی دارد. گاهی سهل-‌انگاری در برش فلزها و یا جوشکاری آنها ممکن است زایده‌هایی تیز و برنده ایجاد کرده باشد که بعدها سبب آسیب دیدن پتو، ملحفه، تشک، لباس‌های شما و بدتر از همه بدن‌تان شود.

پایه های مستحکم

پایه ها باید طوری باشد که بتواند وزن مداوم تشک را بدون خم شدن تحمل کند. از طرفی وقتی فرد روی آن قرار برود این پایه ها باید علاوه بر وزن تشک وزن فرد را نیز تحمل کند.

انتخاب یک تشک راحت برای تخت خواب

طوری که همیشه می‌خوابید، روی تشک دراز بکشید و ببینید در آن حالت روی تشک راحت هستید یا خیر. پوزیشن خود را روی تشک عوض کنید و تمام حالت‌های خوابیدن ممکن را امتحان کنید. اگر دو نفری روی تخت میخوابید از همسرتان نیز بخواهید تشک را امتحان کند و یا حتی هر دو همزمان را امتحان کنید تا پس از خرید و موقع خواب اذیت نشوید.

فهرست مطالب

× چطور میتوانم کمکتان کنم؟